Brainstorming

Duże firmy mają speców i od reklamy i od  marketingu i do zarządzana kadrami…. i budowania relacji z klientami.

W małych i średnich przedsiębiorstwach funkcje te pełni zwykle właściciel wspomagany przez jedną lub dwie osoby. Czy to źle? Ależ absolutnie nie. To naprawdę świetnie, ze sami możemy kreować świat wokół siebie. Wybierać ścieżki którymi podążamy i nikomu nie opowiadać się z podjętych decyzji.

Jesteśmy jednak sami na szczeblu i decyzyjnym i wykonawczym.

Co za tym idzie nie wspierani przez sztab specjalistów możemy się zasiedzieć i  utknąć w martwym punkcie. Przestaniemy się rozwijać. Nie poszerzana baza klientów zacznie się zmniejszać a oferta albo ubożeć albo przestanie nadążać za wymogami  rynku.

Zagraża nam stagnacja – pierwszy wróg biznesu. W tym miejscu często okazuje się, że aby pójść do przodu i uniknąć wąchania kurzu po biegnącej przodem konkurencji

nie brakuje nam nawet środków finansowych ale po prostu….. pomysłów.

W która stronę podążyć jakie produkty wprowadzić do naszej oferty..

Czy zatem zmuszeni jesteśmy do zatrudnienia specjalistów od wspomnianych wcześniej profesji? Czy oni naprawdę znają naszą firmę , nasze potrzeby i nasze podejście do etyki biznesu.

Czy w ogóle pofatygują się żeby po ich specjalistycznych działaniach to dalej była nasz firma .

Większa OK. Lepiej prosperująca OK ale czy ciągle będziemy czuli się w niej dobrze?

Koszty takiego rozwiązania są jak widać nie tylko duże ale mogą okazać się  nieadekwatne do spodziewanych efektów.

Może zatem skorzystać z własnego potencjału.

Przecież jeżeli założyliśmy firmę to nikt za nas tego nie zrobił. Sami stworzyliśmy od początku nasz biznes. To dalej jesteśmy my.   Kosztowne analizy rynku są często po za naszym zasięgiem ale pomysły są w naszych głowach. Może uśpione ale są. Na pewno. Obudzić potencjał własny, poszukać rozwiązań samemu. Tak jak zaczynaliśmy.

Burzę mózgów czas zacząć :

  • zaproś uczestników
  • zbierz pomysły
  • poddaj analizie
  • dokonaj wyboru

To naprawdę proste rozwiązanie niezwykle pobudza zarówno kreację własną jak i pozwala maksymalnie wykorzystać możliwości innych.

Właściwie przeprowadzony brainstorming poprawia i ponad to oczyszcza atmosferę w firmie ponieważ każdy z uczestników może się swobodnie wypowiedzieć  i czuje, że jego decyzje i pomysły brane są pod uwagę.

Warto podkreślić, że spotkanie można zaaranżować nawet przy udziale kilku osób – efektywność w tym przypadku w żaden sposób nie zależy od ilości.

Burza mózgów (giełda pomysłów) to niezwykłe i efektywne narzędzie kreacji. Jest to ponadto rozwiązanie nie wymagające zaangażowania środków finansowych bo bazujące na potencjale własnej kadry. Właściwie przeprowadzona przynosi często wspaniałe efekty.

Zaplanuj  spotkanie

  1. Zastanów się jaki cel chcesz osiągnąć np. poprawa satysfakcji klienta
  2. Ustal dzień i godzinę
  3. Zaproś wszystkich swoich pracowników – jeżeli to mała firma, jeżeli większa-szefów poszczególnych działów
  4. Przedmiot burzy mózgów ma pozostać nie ujawniony aż od momentu prezentacji
  5. Przygotuj dla każdego materiały do pisania aby umożliwić bieżące notowanie .
  6. Przygotuj tablicę do zapisywania pomysłów (notatki muszą być widoczne dla wszystkich ponieważ często dochodzi do rozwinięcia cudzego pomysłu)

Przeprowadź spotkanie:

  1. Przedstaw cel spotkania, w taki sposób żeby nie sugerować rozwiązań, i zaznaczyć że chcemy wygenerować jak najwięcej pomysłów.

       Przykładowo  w przypadku założenia „Maksymalizacji zysków” nie ukierunkowuj uczestników na poszukiwanie zbędnych kosztów. Pozwól na                     swobodny przepływ myśli.  

  1. Zapoznaj wszystkich z zasadami

Zasady spotkania

  • wszystkie pomysły są mile widziane
  • mówimy dynamicznie
  • pomysły nie muszą być nowe- mogą się powtarzać
  • warto rozwijać pomysły zgłaszane przez innych,
  • im więcej propozycji tym lepiej,
  • nie jest dozwolone krytykowanie w fazie zgłaszania pomysłów.
  • każde nawet najbardziej szalone rozwiązanie musi zostać zapisane
  • nie przerywamy innym jeżeli w trakcie wypowiedzi innego uczestnika pojawi się pomysł-zapisujemy
  1. Daj uczestnikom czas, żeby mogli się samodzielnie zastanowić.
  2. Zachęć  do zgłaszania jak największej liczby pomysłów, nawet takich, które na pierwszy rzut oka wydają się niepraktyczne.
  3. Jeżeli pomysły się wyczerpią możesz zakończyć spotkanie albo pobudzić innych przedstawiając np. kilka własnych trzymanych w zanadrzu rozwiązań

Zakończ spotkanie – wyciągnij wnioski

  1. Pogrupuj pomysły

Zaraz po zakończeniu spotkania należy połączyć ze sobą pomysły które w praktyce oznaczają to samo i zapisać je jako jedną propozycję

  1. Przeprowadź wstępną selekcję

Zadanie polega na tym, że każdy uczestnik może przyznać każdemu rozwiązaniu pewną liczbę punktów (np. od 1 do 5) . Tak powstanie lista                       zawierająca rozwiązania od najwyżej do najniżej ocenionych

  1. Wybierz rozwiązanie /rozwiązania które wejdą w fazę realizacji