Karty magnetyczne – ekonomiczny nośnik informacji

karty stałego klienta - drukKarty wyposażone w pasek magnetyczny to jeden z najczęściej zamawianych produktów z naszej oferty. Klienci bowiem zdają sobie sprawą, iż jest to zaraz po kartach z kodem kreskowym, jeden z najtańszych rodzajów kart umożliwiający zapis informacji. Ma to znaczenie zwłaszcza w przypadku dużych nakładów, gdzie głównym kryterium wyboru nośnika informacji jest właśnie niska cena. Poza ważnym ekonomicznym aspektem karty takie wybierane są także ze względu na dosyć mocne utożsamianie ich z kartami bankomatowymi czy kredytowymi. Trzeba mieć na uwadze, że karty magnetyczne zagościły w naszych portfelach już z początkiem lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku i na stałe wpisały się w wyobrażenie o plastikowym pieniądzu.

BEZPIECZEŃSTWO

karty dostępu i stałego klienta - drukW przypadku kart magnetycznych nie ma możliwości modyfikacji jak i zabezpieczenia danych pierwotnie zapisanych na pasku magnetycznym. Każdy może posiadając odpowiedni czytnik, odczytać informacje, a nawet je skopiować na inną kartę.

Należy jednak pamiętać, że większość danych zapisana jest w systemach informatycznych, a karta służy jedynie w celu identyfikacji posiadacza. Dlatego też karty magnetyczne najczęściej wykorzystuje się jako karty rabatowe, lojalnościowe, stałego klienta czy do identyfikacji np. w hotelach.


SŁÓW KILKA O SPECYFIKACJI

Można powiedzieć: jaki pasek magnetyczny jest każdy widzi i nie ma w tej kwestii dużej filozofii. Istotną jednak rolę spełnia jego jakość oraz odpowiednie umieszczenie na karcie plastikowej. Bez tego możemy szybko utracić dane lub nawet sam pasek magnetyczny, który odklei się wraz z laminatem lub zostanie postrzępiony po kilkukrotnym użyciu. Jako że posiadamy duże doświadczenie, korzystamy tylko ze sprawdzonych komponentów oraz trzymamy się norm ISO o wysoką jakość i trwałość naszych kart magnetycznych można się zupełnie nie martwić.

Standardowy pasek magnetyczny o szerokości 12,7 mm znajduje się od 3,12 do 5,54 mm od krawędzi (dolnej lub górnej) i nie zalecamy umieszczać w tej przestrzeni istotnych informacji podczas projektowania. W praktyce stosujemy dwa rodzaje pasków magnetycznych:

HICO (High Coercivity)

Podstawowy typ paska magnetycznego który nadaje karcie magnetycznej wysoki współczynnik koercji lokujący się w przedziale od 2700 do 4000 erstedów czyniąc ją tym samym bardzo odporną na możliwość rozmagnesowania.

LOCO (low coercivity)

Ze względu na wysokie zagrożenie rozmagnesowaniem coraz rzadziej spotykany na rynku, używany głównie w jednorazowych karach (np. hotelowe zamki). Związane jest z bardzo niskim poziomem koercji w przedziale 300-400 erstedów

Najczęściej jednak o wyborze rodzaju paska magnetycznego decydować będzie czytnik obsługujący karty magnetyczne. Należy pamiętać, że jeżeli dopiero mamy zamiar wprowadzić to rozwiązanie powinniśmy wybrać pasek HICO – znacznie trwalszy, a różnica w cenie jest symboliczna.


KODOWANIE PASKA MAGNETYCZNEGO

Każdy z powyżej omówionych rodzajów pasków magnetycznych umożliwia dokonanie zapisu danych na trzech ścieżkach według poniższego schematu: karty dostepu stałego klienta - druk


Karty stałego klienta Druk


Karty magnetyczne poza oczywiście kodowaniem paska magnetycznego często musimy wyposażyć w dodatkową personalizację (numery, dane osobowe) oraz pasek do podpisu.

Zastosowanie

Karty hotelowe

Większość hoteli zamiast standardowych kluczy do drzwi wręcza swoim klientom właśnie karty magnetyczne wyposażone zazwyczaj w pasek LOCO. Karty wprowadzone do systemu umożliwiają otwarcie nie tylko drzwi do pokoju, ale także do innych pomieszczeń (np. sauna, basen, główne wejście do hotelu) w zależności od przyznanych uprawnień. Po wizycie klienta karta zostaje dezaktywowana w systemie, ale pozostaje w portfelu gościa jako wartościowa wizytówka. Zazwyczaj w hotelu obowiązują także karty master dające w razie potrzeby dostęp do każdego pomieszczenia wyposażonego w odpowiedni zamek.

Karty lojalnościowe

Znaczna część systemów lojalnościowych oparta jest na kartach plastikowych – trwałym i niewielkim kawałku plastiku, zawsze znajdującym się przy kliencie. Oczywiście takie karty muszą zostać wyposażone w nośnik informacji na którym przechowywane są dane. Poza kartami z kodem kreskowym to właśnie karty magnetyczne stanowią najczęściej stosowane rozwiązanie. Tanie, trwałe i kojarzące się z kartami bankomatowymi głównie za sprawą czarnego paska na rewersie karty.

Karty rabatowe, karty stałego klienta

Podobnie jak w przypadku kart lojalnościowych tak i w tym przypadku chodzi o identyfikacje klienta, a także jego ewentualnych zniżek czy uprawnień jakie zostały mu nadane. Zamiast wprowadzać numer ręcznie można po prostu przeciągnąć kartę przez czytnik.

Karty dostępu, systemy rejestracji czasu

Chociaż obecnie w kontroli dostępu i systemach rejestracji czasu pracy wykorzystuje się głównie karty zbliżeniowe, to jednak nadal karty magnetyczne doskonale się tutaj sprawdzają. Zwłaszcza przy większych nakładach ich cena może być nawet kilka razy niższa od odpowiedników wyposażonych w elektronikę.