+48 12 222 50 27 biuro@cardon.pl

Karty z kodem kreskowym – niska cena i uniwersalność

Kod kreskowy jako nośnik informacji obecny jest na większości produktów, umożliwiając ich szybką identyfikacje i wprowadzenie do systemu. Ma to szczególne znaczenie w przypadku długich numerów, gdzie ręczne wpisywanie trwa znacznie dłużej i z kodem kreskowymzwiększa prawdopodobieństwo pomyłki. Wystarczy, ze wyobrazimy sobie kasjera w markecie wpisującego za pomocą klawiatury numery, aby szybko dostrzec wygodę związaną z tym rozwiązaniem. Karty z kodem kreskowym to tak naprawdę karty plastikowe z grafiką na której dodatkowo nadrukowany został kod kreskowym. To także najtańsze karty wyposażone w nośniki informacji pozwalający na zautomatyzowany ich odczyt za pomocą specjalnych skanerów. Kody kreskowe na kartach plastikowych powinny zostać umieszczone na białym tle (często w postaci białych prostokątów), które należy uwzględnić już podczas etapu projektowania grafiki. Należy także pamiętać, ze kod kreskowy dla poprawnego działania będzie trochę mniejszy od pola na którym się znajduje.


NAJPOPULARNIEJSZE KODY KRESKOWE

KOD EAN13

kod EAN13

EAN13 pozwala na zapis 12 cyfr, trzynasta to cyfra kontrolna

EAN 8

kod EAN8

EAN 8 pozwala na zapis 7 cyfr, ósma to cyfra kontrolna

KOD QR

kod QR

KOD QR umożliwia zapis bardzo wielu, różnych informacji.

KOD 128 (code 128)

kod 128

KOD 128 pozwala zapisać do 128 znaków (cyfry, litery i inne)

KOD 39 (code 39)

kod 39

KOD 39 pozwala zapisać do 43 znaków (cyfry, litery i inne)


TECHNIKI NADRUKU

W przypadku nadruku kodu kreskowego liczy się przede wszystkim niska cena, wysoka trwałość oraz przy dużych nakładach czas potrzebny na personalizację. Dlatego w zależności od nakładu i przeznaczenia stosuje się jedną z technik druku:

TERMODRUK – nadruk na laminacie, idealny do mniejszych nakładów. Dosyć wysoka trwałość przy niskiej cenie.

CYFROWY – nadruk pod laminatem, czyli trwałość tak samo wysoka jak grafiki umieszczonej na karcie.

DOD (UV Ink Jet) – lekko wypukły kod nanoszony na laminat, bardzo wysoka trwałość i szybkość nadruku. Niska cena zwłaszcza przy większych nakładach.

LASER – Rzadko wykorzystywany ze względu na cenę, mający jednak dużą zaletę: niepowtarzalny wygląd.

WIĘCEJ O PERSONALIZACJI


CZĘSTO WYKORZYSTYWANE DODATKI


Karty z kodem kreskowym zazwyczaj dodatkowo wyposażone są w personalizację numeryczną, pasek do podpisu w celu identyfikacji posiadacza karty oraz dla zwiększenia unikalności w hologram

Zastosowanie

Karty rabatowe

Kod kreskowy najczęściej pojawia się właśnie na kartach rabatowych. Umożliwia szybką identyfikację klienta i przyznanego mu rabatu za pomocą zeskanowania kodu. W zależności od systemu obsługującego takie karty operacja ta zajmuje taką samą ilość czasu jak zeskanowanie każdego innego produktu. Zazwyczaj kartę rabatową z kodem kreskowym podaje się na początku lub na końcu operacji zakupowej w celu wprowadzenia jej do systemu.

Karty lojalnościowe

W wielu wypadkach zamiast przyznawać stałą zniżkę jak przy kartach rabatowych wprowadzamy program lojalnościowy. Tutaj nagradzamy klientów za dokonane zakupy zachęcając do ponownego skorzystania z naszej oferty. Można przyznawać zniżki oraz punkty wymieniane na nagrody lub np. niedostępne w normalnej sprzedaży gadżety reklamowe. To rozwiązanie doskonale się sprawdza gdy promujemy konkretny produkt lub  nowość – ustawiamy znacznie więcej bonusowych punktów za dany artykuł lub usługę co bezpośrednio przekłada się na wzrost sprzedaży.

Karty podarunkowe

Zyskujące w ostatnim czasie na popularności karty podarunkowe  często wyposażone są w kod kreskowy. W odróżnieniu od kart rabatowych i lojalnościowych zakup takiej karty wiąże się z koniecznością”doładowania” jej  konkretną kwotą przez nabywcę. Następnie osoba obdarowana takim prezentem udaje się do naszego sklepu lub punktu usługowego gdzie może skorzystać z oferty nie ponosząc już opłat. Trzeba pamiętać, że część takich kart nie jest wykorzystywana w ogóle co stanowi dodatkowy dochód firmy.

Karty produktowe, karty aktywacyjne

Jeśli chcemy aby nasi klienci zakupili jakąś usługę czy produkt możemy w miejsce rozbudowanej ekspozycji ustawić np przy kasie tylko karty z kodem kreskowym i zawierające odpowiednią prezentację towaru.Kariera tego typu kart rozpoczęła się od operatorów sieci komórkowych umieszczających karty pre-paid przy kasach dużych marketów. Szybko jednak pomysł został podpatrzony przez inne firmy prezentujące  karty swoich produktów w dobrych dla reklamy miejscach o niewielkiej dostępnej przestrzeni. Sama karta musi być aktywowana przy kasie, a po wykorzystaniu stanowić będzie wizytówkę czy np. informację o gwarancji, serwisie lub usługach dodatkowych.